sobota, 4 maja 2013

Amarantus - na zdrowie! I batoniki


Banalny przepis na niebanalne batoniki, które - jeśli wziąć pod uwagę wartości odżywcze - nie mają sobie równych. Wszystko za sprawą amarantusa. Nie bez powodu nazywa się go zbożem przyszłości. Próżno bowiem szukać rośliny, która zawierałaby w swoim składzie więcej błonnika, magnezu, wapnia, żelaza i nienasyconych kwasów tłuszczowych jednocześnie. Do tego amarantus jest źródłem cynku, potasu, fosforu i pełnowartościowego białka. Nie trzeba chyba nikogo specjalnie przekonywać, że warto wzbogacać wypieki mąką amaratusową lub zaprzyjaźnić się z poppingiem z amarantusa (nazywanym także - jakże wdzięcznie - amarantusem ekspandowanym), który może mieć wiele zastosowań. Jednym z nich są smaczne i pożywne batoniki.
Batoniki robi się łatwo i szybko. Idealnie nadadzą się na wycieczkę lub na zdrową przekąskę w ciągu dnia. Można je zjeść samemu lub zawinąć w celofan i komuś sprezentować. Na zdrowie! :)


Batoniki amarantusowe
zmodyfikowana wersja tego przepisu

Składniki:
120 g poppingu z amarantusa
80 g razowej mąki orkiszowej 
1/2 łyżeczki sody
50 g posiekanych orzechów nerkowca
50 g ziaren słonecznika
50 g sezamu
50 g posiekanych orzechów ziemnych (niesolonych i nieprażonych)
50 g płatków owsianych
50 g rodzynek
50 g żurawiny
2 łyżki siemienia lnianego (namoczonego w 4 łyżkach wody przez pół godziny)
120 g syropu z agawy/syropu klonowego (u mnie miód z mniszka)
3/4 szklanki wody

Wszystkie składniki wymieszać. Formę wyłożyć papierem do pieczenia, przełożyć do niej masę i równomiernie rozprowadzić. Piec około 30 minut w 170° C.
Po ostudzeniu pokroić na batoniki.




Dziękuję Tomkowi za pomoc w celofanowaniu batoników oraz za trzymanie (jednoczesne!) parasola i moich wchodzących w kadr włosów.

19 komentarzy:

  1. REWELACJA ! Uwielbiam takie batoniki i ostatnio nawet moje dzieci się do nich przekonały. Zawsze kupuję, muszę w końcu zrobić sama. Wypróbuję Twój przepis. Pozdrawiam serdecznie,

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetne! Wyglądają w pełni profesjonalnie :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. super , batoniki samo zdrowie - domowe najlepsze ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Własnie zrobiłam, pyszne! Do jednej porcji dodałam odżywkę białkową (te będą dla męża). Przepis sprawdzony, polecam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo, że smakują, ja też je uwielbiam :) Pozdrawiam :)

      Usuń
  5. a co to jest popping z amarantusa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To preparowane nasiona amarantusa. Do nabycia sklepach ze zdrową żywnością, a także w niektórych hipermarketach.

      Usuń
    2. Ja kupiłam w netto

      Usuń
  6. Czy mogę użyć innej mąki i jakiej ? (bezglutenowej :) może sezamowej ? super by było jeśli ryżowa jest ok bo z tych specjalnych bezglutenowych to kicha są niesmaczne ;p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Racja, specjalne mąki lepiej omijać. Nie mają glutenu, za to mają inne niezbyt zdrowe dodatki. Szczerze mówiąc nie próbowałam piec tych batoników z inną mąką, ale sądzę, że można spróbować upiec je z mąką sezamową, ryżową, orzechową lub amarantusową.

      Usuń
    2. jakakolwiek moim zdaniem się nada, choćby zmielona kasza jaglana czy płatki. Albo któraś z mąk bakaliowych. Do tych ciastek gluten raczej nie jest potrzebny

      Usuń
  7. Cześć Mam pytanie Chciałbym zrobić takie batoniki ale martwi mnie cena na nasiona preparowane, są o wiele droższe od tych zwykłych, czy można użyć tych normalnych czy nie? Czy ewentualnie ktoś wie jak wykonać ten proces poppingu w domu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety batoniki nie wyjdą z normalnych nasion, ale można spróbować zrobić domowy popping, prażąc nasiona amarantusa na suchej rozgrzanej patelni. Trzeba tylko dobrać odpowiednią temperaturę - jeśli będzie za niska, nie wszystkie nasiona się "spoppingują", zaś jeśli będzie za wysoka, łatwo mogą się przypalić.

      Usuń
  8. A ja mam pytanie: to namoczone siemię ma być zmielone, czy w całości? :) Pięknie wyglądają te batoniki, na pewno je niedługo zrobię :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. w zasadzie nie ma znaczenia, ja dałam w całości. dziękuję i polecam :)

      Usuń
  9. Czy musi byc koniecznie mąka orkiszowa, czy można ją zastapic zwykłą razową?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście można zastąpić.

      Usuń
  10. Ile można przechowywać takie batoniki ?

    OdpowiedzUsuń